Groei volgens Theo van der Velden
Groei volgens Theo van der Velden, directeur en eigenaar van Licht NL.
Groei volgens Theo van der Velden
Groei volgens Theo van der Velden, directeur en eigenaar van Licht NL.
Interessante groeiblogs? Schrijf je dan in voor volgende b(v)logs.
Groeien volgens Theo van der Velden, directeur en eigenaar van Licht NL
Waarom Theo spreken over groei? “Theo was zes jaar geleden mijn eerste MKB klant. Vanaf de start van zijn bedrijf dacht hij na over hoe je van je bedrijf een merk kunt maken om zo je onderscheidend vermogen in de markt te vergroten. Ook wilde hij meer weten over hoe je je bedrijf goed kunt organiseren en structureren zodat je op groei voorbereid bent.””Onder het motto ‘Meesters van het licht’’ verkopen zij in een moeilijke markt zakelijke lichtoplossingen voor railinfra, industrie en utilitaire bouw.
‘Groei geeft je een ‘rijker’ leven, doordat je jezelf beter leert kennen’
,,Groei zit hem natuurlijk in winst, maar daarnaast ook in een verhoogd kennisniveau, een meer professionele merkuitstraling en je bedrijf onder controle hebben. Groei geeft je ook een ‘rijker’ leven, doordat je jezelf beter leert kennen. Ook je zwaktes. Groei is een noodzakelijkheid, want achteruitgang is het begin van het einde. Daarbij heb ik ook altijd de uitdaging nodig om verder te groeien.
Ik begon in 2011 bij nul. Dus benaderde ik eerst mijn leveranciers. Die zouden me steunen bij de opstart van mijn bedrijf. De werkelijkheid was wat taaier. Ik heb dus wel eens wakker gelegen over facturen op tijd betaald krijgen en over het kennisniveau in mijn bedrijf. Dat kostte tijd en moeite.
‘Ik investeer in nieuwe kennis voor mezelf en mijn medewerkers’
Maar we zijn eruit gekomen. Onze groeipercentage ligt nu hoger dan de branche. De uitwerking qua budget en planning van acties kan altijd scherper. Qua organisatie-ontwikkeling loop ik zelfs iets voor. Ik heb nieuwe mensen aangenomen.
Dat betekent dus dat ik zeker moet blijven groeien. Daarin hebben we al grote stappen gezet: een paar jaar geleden een groter pand. En daarnaast nieuwe kennis voor mezelf en mijn medewerkers en we investeren in marketing.
We hebben de groei bereikt door klein te beginnen. Je moet niet meteen een kantoor op een A-locatie in Rotterdam-Centrum willen, hoewel dat wel mijn toekomstdroom is. Wij begonnen met een distributiecentrum op een stukje braakliggend land in Zeeland. Het kantoor daar was een portocabine.
Daarnaast is het belangrijk dat je open en eerlijk communiceert. Dat levert krediet op bij bijvoorbeeld leveranciers. Bijvoorbeeld als de verkoopaantallen niet helemaal zijn zoals zij ze willen.
‘Ik zou meer intervisie met ondernemers willen hebben’
Voor de toekomst zie ik nog genoeg mogelijkheden om verder te groeien. Nu zit ik in een pand met een ondernemer die al vijftien jaar langer bezig is. Daar leer ik van. Maar ik zou nog wel meer intervisie met ondernemers willen hebben.
Ook kan ik nog meer uit mijn netwerk halen dan ik nu doe. Zo is het onze droom om een concept te maken om lichtoplossingen te kunnen leasen. De kennis die ik daarvoor nodig heb, ga ik uit mijn netwerk halen. ”