Ondernemerschap en onderscheidend vermogen

Ondernemerschap en onderscheidend vermogen

Hoe komt het dat appels van die ene kweker mooi glanzen, echt smaken en goed verkopen? Omdat het ondernemerschap, het aanpassingsvermogen, van de organisatie is aangesproken. En omdat een sterk merk het onderscheidend vermogen vergroot.

Wil jij ook een groeiplan? De Merkenkwekerij ontzorgt met kennisoverdracht en inbreng van 28 jaar werkervaring. En heeft een Rotterdamse aanpak door denken en doen te combineren.

Ondernemerschap en onderscheidend vermogen
Tevreden klanten
Mooie resultaten. Meer

Hieronder mijn opdrachten die langer dan een jaar duurden. Van de andere 34 opdrachtgevers is een overzicht op aanvraag beschikbaar. 

Schoolbestuur PCBO Rotterdam, programmamanager merkontwikkeling en activatie 

juli 2019 – september 2022

Het college van bestuur zocht diverse interne en externe communicatie-instrumenten voor deze organisatie met 30 basisscholen, 900 onderwijsprofessionals en 7400 leerlingen. Na een grondige analyse schreef ik een programma met 10 projecten. Implementeren deed ik samen met alle geledingen. De toegenomen interne verbinding en energie wordt herkend en gewaardeerd.

“Als programmamanager merkontwikkeling en activatie ervaren wij Esther als uitermate deskundig en makkelijk schakelend tussen strategisch, tactisch en operationeel niveau. Verder is zij plezierig in de omgang en een doorzetter. Ook door haar energie, enthousiasme en creativiteit blijft het programma in beweging en bereiken we mooie resultaten op de vele verschillende projecten.”
Diane Middelkoop, voorzitter college van bestuur PCBO (2022)

Havenbedrijf Rotterdam, strategisch adviseur marketingcommunicatie

september 2019 – juni 2022

Het Havenbedrijf Rotterdam wil samen met 7 andere partijen de bereikbaarheid van de haven en op Voorne-Putten vergroten. De Merkenkwekerij is het voorkeurscommunicatiebureau voor (woon-werk)mobiliteit. Gewaardeerd voor procesbegeleiding, realisatievermogen en creatieve concepten/campagnes.

“We vullen elkaar in onze samenwerking, met ieders inzet en expertise, prima aan. Esther luistert goed naar waar we naar toe willen. De resultaten zijn gestructureerd, gedegen en direct bruikbaar. Het SamenMerking collectief van de Merkenkwekerij levert professionals die daar ook van zijn. Door haar procesbegeleiding weet je van te voren wat je aan het einde krijgt. Op strategisch niveau zit het ook goed, aan de volgende stappen wordt ook altijd gedacht.”
Jasna de Groot, adviseur publieke infra Havenbedrijf (2022)

Schoolbestuur Octant Nootdorp, programmamanager merkontwikkeling en activatie

Augustus 2015 - augustus 2017 (en december 2014 – februari 2015) 

In 2014 vroeg de directeur-bestuurder om een strategisch beleidsplan 2015-2019 voor 8 basisscholen, 250 onderwijsprofessionals en 2900 leerlingen. Dit leidde tot een aangescherpte visie, missie en beleidsuitwerking op tactisch en operationeel niveau. Realisatie van het professionele programma ((2015- 2017) zorgden voor draagvlak voor de gekozen positionering, centrale merkvoering en middelen.

“Esther is in staat om snel een enorme hoeveelheid informatie overzichtelijk te maken en terug te brengen naar de essentie. En dit op te volgen met overzichtelijk te nemen stappen. In combinatie met haar open en duidelijke manier van communiceren leidt dit tot een prettige samenwerking."
Reinoud de Vries, directeur-bestuurder Octant (2017)

Cablon Medical Leusden, MT-voorzitter en marketingmanager

Januari 2016 - december 2016 (en februari 2014 – juni 2014) 

In 2014 werkte ik  voor dit handelsbedrijf dat oplossingen voor radiotherapie, radiologie en farmacie verkoopt aan ziekenhuizen. In 2016 volgde ontwikkeling van missie, visie, strategisch kader, positionering en nieuwe organisatiestructuur. Evenals begeleiding van MT-leden en hun businessplannen, uitbreiding van HRM-instrumenten, doorontwikkeling van marketingcommunicatie en diverse werving en selectie trajecten.

“Esther had snel en goed zicht op wat er speelde binnen mijn bedrijf. En onderbouwde deze analyse zodat ik tot actie kon overgaan. Stimulering van mijn marketing- en verkooporganisatie leidde uiteindelijk tot reorganisatie van deze afdeling. Nu pluk ik daar de vruchten van: minder kosten en meer omzet!” 
Remko Hooijer, founder en eigenaar Cablon Medical (2015)

LICHTNL Barendrecht, strategisch marketingadviseur 

September 2013 - september 2014 (en september 2015 – maart 2016)

De directeur-eigenaar zocht een professionele merkaanpak van zijn handelsbedrijf in zakelijke lichtoplossingen voor railinfra en utiliteit om zijn groeipotentie in complexe markten te benutten. We werkten aan: marktanalyse, businessplan, merkidentiteit, positionering en merkactivatie. Ook aan professionalisering van de interne organisatie en werkprocessen naast begeleiding van sales.

“Als MKB ondernemer ben ik nu overtuigd van de inhuur van een externe marketing- en management adviseur. Door mijn samenwerking met De Merkenkwekerij en het volgen van haar vijf stappen plan is er nu duidelijkheid over groei en marktbewerkingsmogelijkheden voor Licht NL. Ook kwam er meer structuur in onze manier van werken. Esther’s inlevingsvermogen, enthousiasme en snelheid van werken versterken de omzet resultaten en zet mensen in beweging. Ook zet ze graag haar netwerk voor ons in."
Theo van der Velden, directeur eigenaar Licht NL (2014)

NS Utrecht, projectleider migratie en implementatie NS-Business Card 

april 2012 - februari 2013

Binnen deze operationele organisatie met consument-reiziger focus werkte ik mee aan de realisatie van toen een nieuw en IT-complex zakelijk reisabonnement met achteraf betalen. Als eindverantwoordelijke voor de interne implementatie lukte het me met een gedragen plan en brede aanpak de invoering voor betrokken medewerkers en zakelijke reizigers te versoepelen.

"Wat Esther kenmerkt is haar overtuigingskracht, haar dynamiek en met name haar resultaatgerichtheid. Linksom of rechtsom, Esther zorgt ervoor dat het goed komt! Ook haar zelfstandige werkwijze is erg positief te noemen. Ik kan Esther dan ook van harte aanbevelen als projectmanager en/of als implementatiemanager in dynamische, complexe en veranderende organisaties."
Matthijs Lodder, manager programma's en projecten NS Reizigers (2013)

Branche ervaring
Bij kleine én grote merken. Meer

Als eindverantwoordelijk manager en realisatie expert werkte ik in vele branches. Voor grote èn kleine merken in de zakelijke - als consumentenmarkt. Bij profit én non-profitorganisaties.

Zwaartepunten met vermelding van enkele organisatienamen:

Media, recreatie en events - Amsterdam RAI, ANWB kaarten, boeken en gidsen, Den Haag City Marketing en drukkerij Chevalier

Midden- en kleinbedrijf -Cablon, Licht NL en WBT 

Mobiliteit - ANWB wegenwacht, autoverzekeringen, verkeerseducatie , Havenbedrijf Rotterdam en NS

Schoolbesturen - Octant Nootdorp, PCBO Rotterdam, PCOHS Rotterdam en PCSV Voorschoten

Groeivraag?
Een sterk merk werkt. Meer

Jouw organisatie groeit sneller als een sterk merk. Ik help graag wanneer er vragen zijn over:

  • Meer impact en/of betekenis door het vergroten van je onderscheidend vermogen
  • Strategische keuzes en de uitwerking daarvan voor groei en professionalisering 
  • Het vergroten van de betrokkenheid en/of marktgerichtheid van medewerkers