Groei volgens Roel Pot
Groei volgens Roel Pot, eigenaar van Ech wel en EchwelRotterdams.nl.
Groei volgens Roel Pot
Groei volgens Roel Pot, eigenaar van Ech wel en EchwelRotterdams.nl.
Interessante groeiblogs? Schrijf je dan in voor volgende b(v)logs.
Groeien op z´n Rotterdams
met Roel Pot, eigenaar van Echwel en Echwelrotterdams.nl
Voor ‘Groeien op z´n Rotterdams’ sprak De Merkenkwekerij Rotterdamse ondernemers over het onderwerp ‘groei’. Roel Pot werd bekend Rotterdammer als verslaggever van RTV Rijnmond en bekende Nederlander als conducteur in de NS-reclames met Nick & Simon. Roel maakt al twintig jaar theater, workshops en presentaties op maat met Ech wel. Met een lach maar nooit zonder boodschap. Een paar jaar geleden zette hij de online webshop Echwelrotterdams.nl op.
,,Roel wilde ik graag spreken over groei, omdat ik via één van zijn Rope netwerkborrels in contact kwam met mijn eerste Rotterdamse MKB klant. Ook presenteerde hij onze Merk010 verkiezing. En Rotterdamser dan Roel vind je bijna niet. Hij doet mee aan de Toksjo op Zuid, verzorgt de cursus ‘plat Rotterdams’ en is te vinden bij het 010 voetbal. Van Sparta tot Excelsior.”
‘Groei is de bevestiging dat ik het goed doe’
Groei betekent bevestiging voor Roel. "De bevestiging dat mijn idee wordt begrepen. Dat is belangrijk voor mij. Je wilt wel unieke ideeën hebben, maar niet zo uniek dat niemand ze nog begrijpt. Met ideeën die niemand begrijpt, realiseer je geen groei. Maar je moet ze ook zeker niet weggooien. Bewaar ze voor later.
‘In de wereld van theater is de gunfactor doorslaggevend’
Ik onderneem in twee verschillende werelden, de theaterwereld en de online wereld. Werelden waarin groei anders werkt. In de wereld van theater is de gunfactor doorslaggevend. Daar kun je niet makkelijk op groei aansturen. Het is wel zo dat acteerwerk weer andere opdrachten oplevert, zoals presentaties, maar het is nooit constant of voorspelbaar.
In de online branche is groei juist wel te sturen. Hoe meer traffic op je site, hoe meer groei. Voor echwelrotterdams.nl heb ik dan ook duidelijke doelen gesteld, gebaseerd op groeicijfers van andere verkoopsites. Daarvoor heb ik een student onderzoek onder soortgelijke sites laten uitvoeren.
‘Meer doen, minder denken. Gewoon gaan.’
Om groei te realiseren heb ik onder andere een actielijst. Nu voor het benaderen van zakelijke klanten om mijn relatiegeschenken aan te bieden. Ik moet toegeven dat ik achterloop op mijn eigen actielijst. Dat houdt de groei van de webwinkel tegen, maar de reden is een luxeprobleem: er zijn namelijk andere fijne klussen op mijn pad gekomen.
Een compagnon voor de verkoopsites zou wat dat betreft goed zijn voor de groei. Eentje uit het Rotterdamse netwerk, type handen uit de mouwen, niet lullen maar poetsen en met lef. Zo ben ik ook. De beste manier om iets in je bedrijf te investeren zonder geld uit te geven is meer doen, minder denken. Gewoon gaan.
Wat mij op dit moment een beetje in mijn groei tegenhoudt, zijn tegenslagen op personeelsgebied en ik ben een beetje te laat met sommige dingen begonnen. Daar heb ik wel wat spijt van maar het levert me geen stress op, alleen tijdnood.
Als acteur ben ik ook voorbereid op minder groei. In de theaterwereld is nooit iets constant, daarom heb ik altijd een buffer. Ik kan nu bijvoorbeeld drie jaar vooruit. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet voor groei ga. Ik ben er zelfs ongeduldig in.
'De eerste stap'
De eerste stap? Op mijn verkoopsite met Rotterdamse spullen aansturen op grotere pakketten. Kleine pakketten kosten relatief veel meer administratie. Ik ben me tegenwoordig een stuk bewuster van zulke kosten.”
Wil jij meer weten over jouw beste eerste groeistap? Neem dan contact op met de Merkenkwekerij.